Producent opakowań do żywności i jego wyzwania

Producent opakowań do żywności zawodem przyszłości z wyzwaniami teraźniejszości

Foliowe opakowania do żywności oddziałują negatywnie na środowisko. Nie ma jednak obecnie idealnej alternatyw. Takiej, która w pełni odpowiada na potrzeby producentów spożywczych i konsumentów. Nic więc dziwnego, że producent opakowań do żywności ma trudne zadanie. Jego rola jest bardzo złożona i wymagająca. Do niedawna branża opakowań koncentrowała się bowiem głównie na funkcjonalności. Duże znaczenie miały także niewysokie koszty. Dziś natomiast musi łączyć technologię i ekologię. Oczekiwania rynku są wyśrubowane.

Balans między bezpieczeństwem i estetyką

Podstawowym celem każdego producenta opakowań do żywności jest zapewnienie bezpieczeństwa produktów. Worki do pakowania powinny bowiem chronić zawartość przed czynnikami zewnętrznymi. Opakowanie, to bariera przed bakteriami, wilgocią czy promieniowaniem UV. Jednak opakowania typu doypack i inne muszą być także estetyczne. Stały się bowiem nośnikiem marki. Decydują o pierwszym wrażeniu klienta. Wpływają także na decyzje zakupowe. Niezbędne jest znalezienie balansu między atrakcyjnym wyglądem i funkcjonalnością.

Ekologia oczekiwaniem konsumentów

Producenci żywności dbają o bezpieczne worki do kiszonek i innych produktów. Konsumenci chcą jednak czegoś więcej. Wywierają presję na rynek w kierunku większej dbałości o środowisko. Zmusza to więc producentów do poszukiwania ekologicznych rozwiązań. W obrocie pojawiają się zatem worki bio i papier z recyklingu. Standardem stają się także opakowania wielokrotnego użytku. Wdrażanie takich rozwiązań podnosi jednak koszty produkcji. Pojawia się także konieczność inwestowania w nowe technologie. Wiele firm staje zatem przed dylematem. Jak być ekologicznym i jednocześnie konkurencyjnym cenowo?

Producent opakowań do żywności inwestujący w innowacje technologiczne

Postęp technologiczny otwiera przed branżą opakowań ogromne możliwości. Już teraz są dostępne inteligentne worki próżniowe informujące o świeżości produktu. Stosuje się także materiały aktywne. Wydłużają one istotne trwałość zawartości opakowania. Nie są to już wizje przyszłości, a rzeczywistość. Jednak każda innowacja niesie ze sobą pewne ryzyko. Konieczne są bowiem testy i certyfikacja zgodnie z normami unijnymi. Wydłuża to czas wdrożenia i zwiększa koszty.

Produkcja lokalna czy globalna?

Wiele firm w branży opakowań zadaje sobie pytanie o skalę działalności. Lokalne zakłady produkcyjne szybciej bowiem reagują na potrzeby rynku. Spada także ślad węglowy związany z transportem. Z kolei produkcja globalna daje większe możliwości dystrybucji przy niższych kosztach. Niesie także zagrożenia. Zaburzenia łańcuchów dostaw podczas pandemii COVID-19 pokazały, jak kruche potrafią być globalne modele biznesowe. W efekcie niejeden producent opakowań foliowych z nadrukiem powrócił do inwestycji w regionalne zakłady produkcyjne.